bukamata:bila cinta~~

assalamualaikum wbt.

topic buka mata hari ini..agak menarik sedikit..pasal topik paling hangat dalam kalangan remaja...eh jeng jeng jeng...

"Otak Orang Bercinta Tidak Stabil"
(petikan daripada utusan malaysia, 13.11.12)

bila baca je tajuk nie..terase macam ada batu besar terhempap atas kepala..dan ada juga terase seperti dilempang laju2...effect dia menikam kalbu...menusuk hati..menghiris sembilu (ok..enough with the drama ain)..ok let us proceed..

artikel nie takde nama pengarang..cuma ada tulis LONDON 12 Nov. ....ok..sgt misteri di situ...ok x nak merepek dah..mesti korang tertanya-tanya kan apa kaitan otak dengan bercinta...hah..nak tahu x?
cuba korang tgk gmbr nie...


x tahan tgk love2 kat tepi tu..#aww
Pakar neuorologi di LONDON ( Prof Neuroaestetik, Kolej Universiti London, Semir Zeki) tu cuba nak merungkaikan kenapa bila org tgh bercinta (angau)..kadang2 boleh membuat satu keputusan atau tindakan yang tidak waras dan sukar difahami...termasuklah berani melakukan hubungan sulit di luar perkahwinan (ain rase korang xdela sampai tahap nie kot memandangkan korang x kahwin lagi...ke dah? ehh...x tau la)...Jadi apa yang saintis nie buat? Diorang pun scan la otak kita nie guna scanner canon  dan memetekan perubahan kimia pada bahagian otak yang aktif dan tidak aktif bila kita tgh tangkap feeling angau tu...

Hasilnya : 
bila org tgh bercinta nie boleh jadi gemuruh dan tidak stabil..maksudnya bahagian otak yang membuat pertimbangan tu jadi tak aktif...hujah beliau (semir zeki) mungkin bahagian tu jadi x aktif kerana untuk perlaksanaan 'tujuan biologikal lebih tinggi' iaitu untuk membolehkan proses 'pembiakan' berlaku...(nie 100% apa yang prof semir tu cakap..ain copypaste je..)

Lagi satu, bila tgh syok bercinta, bahagian otak yang mengawal ketakutan dan perasaan negatif tidak berfungsi dan tulah sebab kenapa bila org tgh bercinta dia asyik tersengih macam kerang busuk...dan satu lagi dia x takut apa akan berlaku bila dilamun percintaan...dan disebabkan 'kegilaan' inilah menyebabkan kadang2 org bercinta susah nak terima nasihat daripada rakan2..

kesimpulan, x salah kalo nak bercinta tapi kan lebih baik kita merebut cinta teragung iaitu cinta bersama pencipta kita, ALLAH SWT... rsenya kalo hati kita tu dah dipenuhi cinta terhadap manusia dan dunia..masihkah ada ruang untuk cinta kepada ILAHI...bukamata...bukaminda (ececeh dah ada tagline dah)

ok..see ya!!

Comments

Post a Comment

Thank you for stopping by and reading my humble thoughts.
I am open to any comments or feedback from you.