Purdah.

Bismillah.

"Ain."

'Herm. Ye apa?'

"Boleh tak aku nak tanya sikit?"

'Yes, anything'

"Kenapa kau tak pakai purdah eh?"

Aku senyum.Tak menduga soalan itu yang akan ditanya.

'Sebab aku takut aku menjadi fitnah pada pemakaian itu sendiri'

"Maksud kau? Fitnah?"

'Cuba kau tengok sekeliling, berapa ramai yang berpurdah? Ramai kan? Tetapi kenapa masih ramai tak dapat terima mereka. Lupakan faktor skeptism masyarakat. Kita lihat pada pemakai tu sendiri. Aku takut kalau aku pakai, aku jadi fitnah pada pemakaian itu sendiri. Sebab aku kurang ilmu, maka akan ada masa aku hilang arah tuju kenapa aku pakai purdah. Berapa ramai hari ini yang pakai purdah tapi masih mampu mencairkan hati-hati lelaki di luar sana dengan lirikan mata mereka. Solekan mata yang menggoda. Berapa ramai hari ini yang realitinya berpurdah tetapi masih tak menjaga ikhtilat di alam maya. Berapa ramai hari ini kurang memahami tujuan sebenar berpurdah dengan menjadikannya sebahagian daripada aksesori fesyen. Dan berapa ramai hari ini mempermainkan pakaian itu sehingga mencalarkan nama baik agama itu sendiri. Lagipun, purdah bukan wajib. 

Benar, kita tak boleh nak hakimi dan adili orang hanya dari pemakaian tetapi cara kita berpakaian itu yang menggambarkan perwatakan kita. Jadi jika perangai kita bertentangan dengan tipikal imej atau imej suci pakaian tersebut, tidak kah kita rasa bersalah mencemarkan kemuliaan tatacara pemakaian itu sendiri?

Tapi, aku tak anti pun orang yang purdah tu. Cuma aku harap mereka dapat betul-betul menghayati asbab mereka berpurdah. Adakah lilahitaala atau mahukan perhatian manusia. Mana mungkin pakaian yang sepatutnya melindungi pemakainya daripada dilihat; dapat menarik perhatian?'

p/s: Harap dapat menjawab. Haritu dapat jawab sekerat pastu dah sampai destinasi. 


"Pakai purrrrr-dah nak purrrr-tect (protect) atau nak purrrrr-ty (pretty)"


Comments